βυζαντινή διαπόμπευση

18/05/2016 § Σχολιάστε

Ρόδα είναι και γυρίζει…

diapompefsi18.5.16

[…]ένας από τους άγραφους νόμους προειδοποιεί: Ρόδα είναι και γυρίζει. Έτσι, αναμενόμενα, την πάτησαν τα καλομαθημένα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, που τρέμουν πια την παρουσία τους στις αγορές και στα παζάρια. Αναγνωρίζουν άραγε σήμερα, όπως δήλωναν παλαιότερα, το τεκμήριο της ιεράς λαϊκής οργής και της αυθορμησίας στη νέα φουρνιά αγανακτισμένων και των πάλαι ποτέ κινηματιών του «Δεν Πληρώνω»; Ή φωτογραφίζουν τούς σε δημόσιο χώρο υβριστές τους ως κατευθυνόμενα όργανα κύκλων της μαύρης αντίδρασης;

Διαπόμπευση. Αυτός είναι, διαχρονικώς, ο στόχος, η εκδορά της προσωπικότητας του κατά συνθήκην βαλλόμενου («ψεύτη, καραγκιόζη, απατεώνα»). Χωρίς να αδικούμε ευφάνταστες πρακτικές άλλων λαών, οι χριστιανοί Βυζαντινοί άφησαν έντονη σφραγίδα και στην τέχνη της διαπόμπευσης. Ευτυχώς από τότε ο πολιτισμός μετεξελίχθηκε τόσο ώστε επίδοξοι μιμητές να μην τολμούν ούτε να το σκεφθούν. Ένα δείγμα γραφής, από τα πλέον ήπια: Ανέβαζαν τον διαπομπευόμενο καθισμένο ανάποδα σε γάιδαρο, αναγκάζοντάς τον να κρατά την ουρά του άτυχου ζώου. Ο όχλος ευφραινόταν ακόμα περισσότερο, γιατί του δινόταν η ευκαιρία να του πετά (νωρίτερα του είχαν κρεμάσει και κουδούνια) αποφάγια και περιττώματα (Φαίδων Κουκουλές,«Βυζαντινών βίος και πολιτισμός»). Βυζαντινή κληρονομιά και η πατροπαράδοτη μούντζα. Αλειφαν το πρόσωπο του περιαγόμενου με ασβόλη (καπνιά, φούμο), παίρνοντάς την με την παλάμη και κατόπιν άνοιγαν τα δάκτυλά τους. Την ασβόλη την έλεγαν και μούντζα (χρώμα μουντό), έτσι το μουντζώνω έγινε αδιάλειπτα ελληνοπρεπές σήμα κατατεθέν του ντροπιάζω, ξεφτιλίζω κ.λπ. Αλλά η πείρα του καθενός και όλων μαζί, από τα ασήμαντα έως τα ζωτικά, δείχνει ότι το πέρασμα από τη γιούχα και την κατάρα στον θυελλώδη κόσμο του πυξ και λαξ πολλές φορές διαρκεί μια ανάσα. Το περιγράφει ο Κωστής Παπαγιώργης («Οι ξυλοδαρμοί»): «Θαμμένες αισθήσεις, υποβρύχιες ροϊκότητες, εμφανίζονται ξαφνικά… η μετάλλαξη της βρισιάς σε πυγμή γίνεται επείγουσα επιστροφή από το έναρθρο στο άναρθρο». (δικές μου οι υπογραμμίσεις)

διαβάστε ε δ ώ ολόκληρο το άρθρο του καλού φίλου Κώστα Λεονταρίδη.

*

Advertisements

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

What’s this?

You are currently reading βυζαντινή διαπόμπευση at αγριμολογος.

meta

Αρέσει σε %d bloggers: